Hvor vil du ha snarveier, gatelys, fortau og tryggere kryss? På bildet ser du hverdagen i Grensen på Orkanger – barn ved Rianmyra barnehage midt i biltrafikken. Hva kan vi gjøre for å få til bedre skoleveier – og motivere flere til å gå og sykle? Nå skal kommunen oppdatere planen for trafikksikkerhet og ønsker innspill fra publikum. Du kan sende forslag til postmottak@orkland.kommune.no.
Grensen får fortau
Akkurat i Grensen forsvinner snart problemet. Det blir fortau på den sida der ungene på bildet går. Grensen ble åpnet for gjennomgangstrafikk ved Coop Extra i 2021 – uten fortau på strekningen Kåres gate-Njardargata. Men etter innspill er det nå regulert inn fortau og bevilget penger. Miljøpakken har sagt ja til å betale både for fortauet samt en snarvei mellom Dordigata og Rianmyra.
Miljøpakken
Særlig sentrumsområdene opplever store utfordringer med økt biltrafikk, flere eldre og mange skolebarn ute på veiene. Orkland kommune sitt medlemskap i Miljøpakken gjør det lettere enn før å finne penger til tiltak som kan føre til at flere går og sykler i stedet for å kjøre bil.
Gatelys – hvor?
Miljøpakken har hittil satt av 2 mill. kr. til gatelys på kommunale skoleveier uten fortau. Rosenvikveien og østre del av Wilmanns vei på Orkanger er to aktuelle strekninger uten at noe er endelig vedtatt. Send forslag til kommunen eller skriv i kommentarfelt på Facebook.

Bedre snarveier
Det er også satt av 2 mill. kr. til å utbedre snarveier. Hovsbakkan er et veldig aktuelt område – mye folk og mange smarte men teknisk dårlige snarveier til og fra skolene. I Bakkan er det et helt nettverk av dårlige tråkk som kan bli mye mer brukt med grus, rekkverk og i beste fall lys. Også den korte stumpen i Jomfrudalen er nevnt i en kartlegging i regi av daværende Orkdal kommune. Dette er en smart snarvei til OTI, Folkehelsesentret, Orklahallan og Idrettsparken. Har du konkrete forslag? Si fra!

Kaoset på Grønøra
Med penger fra Miljøpakken skal fylkeskommunen utrede bedre løsninger for gående og syklister over Grønøra industriområde. Det kan ta tid, men kom med forslag også her. Grønøra er skolevei og lenke for alle myke trafikanter mellom Råbygda og Orkanger. Her jobber også nærmere 2000, som i stor grad kjører bil. Hva kan vi gjøre på kort sikt for å trygge de som krysser med sykkel eller sparkesykkel i et kaos av trafikk?
Skjenaldelva
Noen går også på Grønøra, spesielt til gjenbruksstasjonen hos ReMidt. Kommunen og fylket har ansvar for hver sin del av vegnettet på Grønøra, men her kreves samarbeid på tvers av forvaltningsnivå. Ett ferskt eksempel som er kommunens ansvar alene, er gjentakende ønsker om rekkverk i den krappe svingen på gang- og sykkelveien ved Skjenaldelva. Politikerne ba i 2023 om å få dette kostnadsberegnet.
Grop møter syklister
Seinest denne uka tok purret Småbypartiet enda en gang på fylkeskommunen fordi tilrettelagt kryssing nær ReMidt og kryssing ved Norsk Kylling står halvgjort. Ved Norsk Kylling må syklister nå forsere ei grop omgitt av høy kantstein. Disse kryssingene er fylkeskommunens ansvar.

Kort oppsummert:
Hvor trengs nye eller bedre fortau?
Hvor trengs gatelys (kommunale veger og gater)?
Hvilke snarveier trenger grus og lys?
Hvor må kryss gjøres tryggere?
Har du forslag til andre typer tiltak?