Hjem Aktuelt Blir det bompenger i Orkland?

Blir det bompenger i Orkland?

Publisert:

|

Oppdatert:

Folkemøter om veg og bom: Mange møtte opp i Lensvik for å diskutere bedre veg (Fv 710) og bomstasjon i Ingdalen. Færre møtte opp på Orkanger for å drøfte bedre fylkesveger og bom et sted mellom Forve og Vormstad – mest sannsynlig på By, ifølge fylkeskommunens forslag.

Her er noen få problemstillinger og reaksjoner fra møtene:

  • Bare bompenger?
    Reaksjoner på at Trøndelag fylkeskommune krever at hele 80 prosent av kostnadene skal dekkes inn med bompenger. Det kan tolkes som 100 prosent siden fylkeskommunen får momskompensasjon fra staten for investeringene.
  • Bekymring på By
    Frykt for at en bom med takst 45 kr. her vil dele grenda og skolekretsen i to – muligens uten at grendefolket får stort igjen. Utbedring på By er foreslått med bredere veg og gang- og sykkelveg, men diskusjon om behovet opp mot en kostnad på anslagsvis 300 mill. kr. Noe av By-prosjektet er i grensa mellom nybygging og vedlikehold (vegen har dårlig bæreevne).
  • Bekymring på Blåsmoen
    Frykt for at den dårlige vegen på østsida får mye mer trafikk av folk som vil slippe 90 kr i bompenger tur/retur på Fv 65.
  • Tungtransport prioritert
    Enighet om at det er behov for mange av de foreslåtte tiltakene, men kommentarer om at innspillene preges av at de kommer fra næringstransporten. Eksempel: 19 millioner på bedre kryss i Meldal sentrum for at tungtransport skal slippe å stoppe for vikeplikt.
  • Løkken og Elvadalen
    Misnøye med at ingen tiltak er foreslått over Løkken og i Elvadalen.
  • Myke trafikanter
    Uenighet om bilistenes bompenger bør brukes også til gang- og sykkelveger, feks på By. NAF sterkt imot, beboere sterkt for.
  • Agdenes (Fv 710 Gjølme-Valset)
    Bedre veg i Ingdalen foreslått som største enkelttiltak. Diskusjon om behovet her opp mot å bygge Kallurdalstunnelen, som er tatt ut pga kostnadene.
  • Bom på kommunegrenser
    Mindre motstand mot bompunkt på kommunegrensene Orkland/Rennebu og Orkland/Rindal enn mot bommer internt i Orkland.
Her ser du hvor Trøndelag fylkeskommune foreslår å bruke penger på strekningen Forve-Storås-Rindal, samt et kostnadsanslag. «Moasvingen» er Moe sør for Vormstad. Holtbrua ligger i Rindal.

Noen andre flaskehalser som er foreslått utbedret:
– Kryss i Meldal sentrum
– Bedre bru på Å
– Ny Grana bru (Rennebu)
– Ny Mærk bru (Rennebu)

Mer om bompengene
* Maks innkrevingstid er 15 år, men mulighet for forlengelse.
* Bompenger kan ikke kreves inn før vegen er bygd ferdig/utbedret.
* Månedstak kan innføres – dvs at du kjører gratis resten av måneden feks etter 50 passeringer.
* Dagens bompenger på ferga Valset-Brekstad går til Fosenpakken, men kan overføres til Orkdalspakken senere

Tilbake til tegnebrettet
Prosjekt Orkdalspakken er nå utredet i ti år med vegeier Trøndelag fylkeskommune i førersetet. Du finner (noe utdatert) info om prosjektet på fylkeskommunens nettside om Orkdalspakken. Her står det blant annet at prosjektet blir delvis (!) bompengefinansiert og at arbeidet med reguleringsplaner skulle starte i fjor. Trøndelag fylkeskommune la opp til at kommunene skulle si ja eller nei nå vinteren 2025, men det skjer ikke. På folkemøtet på Orkanger onsdag lovte fylkeskommunen å vurdere innspill fra folk om nye og andre prioriteringer enn det som ligger inne i forprosjektet.

Også nabokommunene må si ja om det skal settes opp bommer på kommunegrensene.

Nei til Støren-Røros
Hvis de berørte kommunene sier ja til bompengeprosjektet, starter fylkeskommunen arbeid med regulering av de største tiltakene. Dette er beregnet å ta 1,5 år og vil koste mye. Et tilsvarende bomprosjekt på Fv 30 mellom Støren og Røros strandet etter at regulering var gjennomført. To av tre kommunestyrer sa nei fordi bompengene ville koste innbyggerne for dyrt. Her var bompengeandelen satt til 75 prosent. Evaluering av Støren-Røros.

Surnadal kommune har gått ut av prosjekt Orkdalspakken etter at Møre og Romsdal fylkeskommune utbedret den aktuelle flaskehalsen på Røv – uten bompenger.