Trøndelag fylkeskommune krever bompenger for å bygge ny og bredere Forve bru. Bomstasjoner er foreslått også i Ingdalen, ved By og ved Moesvingen hvis fylket skal utbedre andre deler av fylkesveiene i Orkland. Snart skal kommunestyret si ja eller nei til bompenger i den såkalte Orkdalspakken. Onsdag kl. 19 er det folkemøte om saken på rådhuset på Orkanger.
Orkland har mest fylkesvei av alle kommunene i Trøndelag. Mange av strekningene trenger utbedring, men fylkeskommunen vil ikke ta fra eget budsjett. Ergo følgende dilemma: Uten bompenger blir det ikke bedre vei.
Tre spørsmål
Derfor må Orkland og de andre kommunene i Orkdalspakken nå bestemme seg:
1) Skal vi si ja eller nei til bompenger/bedre veier?
Hvis ja:
2) Hvor skal bommene stå?
3) Hvor skal vi bruke pengene?
Fire viktige poeng
1) Bompenger kan innkreves først når bedre vei er tatt i bruk.
2) Maks innkrevingstid er 15 år.
2) Bommene må stå på et sted/en strekning der bompengene er brukt til utbedring.
3) Orkdalspakken vil ikke gi nok inntekter til å løse alle problemer feks på Fv 710 Gjølme-Valset.
Dette er Orkdalspakken
En ide opprinnelig fra daværende Sp-politiker Oddbjørn Bang for å finne penger til bedre fylkesveier i regionen. Det lå i kortene at bompenger måtte være en del av inntektene i pakken. Siden 2014 har fylkeskommunen utredet, tegnet, regnet og forklart for å gi svar på følgende: Hva kan vi får for pengene – dvs. ca. 80 prosent bompenger og 20 prosent momsrefusjon? Orkdalspakken er med andre ord en oversikt over mulige inntekter på den ene sida og kostnadene ved ulike tiltak på den andre.
Hva fant de ut?
Etter ti år forelå det en anbefaling i fjor høst. Den deler pakken inn i fire strekninger:
1) Orkanger-Storås (Fv 65)
2) Storås-Surnadal (Fv 65)
3) Storås-Berkåk (Fv 700/701)
4) Gjølme-Valset (Fv 710)
Om Orkanger-Storås
Eksempler på tiltak:
– Ny Forve bru. Kostnad ca. 400 mill. kr.
– Hallguttusvingen, ny trasé. Kostnad 30-60 mill.
– By, ny trasé. Kostnad 200-360 mill.
– Moesvingen, ny trasé. Kostnad 20-50 mill.
Aktuelle bomstasjoner:
– Forve bru, By, Moesvingen og et punkt nord for Storås. Ulike prismodeller fra 12 til 45 kr avhengig av antall bommer. 25 kr er mest sannsynlig ved Forve bru. Bommer skal gi drøyt 1 milliard i inntekter til bruk på strekningen.
Utrederne har gått bort fra tidligere forslag om bom i Råbygda.
Om Storås-Surnadal
Eksempel på tiltak:
– Storåsbakkan, ny trasé. Kostnad 200-400 mill.
Bompunkt:
– På grensa mellom Orkland og Rindal. 45 kr vil gi ca. 340 mill. i inntekt.
Innkrevingstid på maks 15 år gjelder alle strekninger.
Om Storås-Berkåk
Eksempler på tiltak:
– Å sentrum, justert trasé. Kostnad 86 mill.
– Ny Grana bru. Kostnad 100-280 mill.
– Ny Merk bru. Kostnad 120-200 mill.
Bompunkt:
– På grensa mellom Orkland og Rennebu. Vil gi ca. 333 mill. i inntekt.
NB! Det blir ikke penger nok til å utbedre flaskehalsen i Berkåkbakkan.
Om Gjølme-Valset
Eksempler på tiltak:
– Ingdalen, ny trasé. Kostnad 170-440 mill.
– Utbedring av en rekke mindre tiltak på hele strekningen, bla rette ut kurver.
Bompunkter:
– Ingdalen og Valset fergeleie, trolig 45 kr., vil gi 320-470 mill. i inntekter.
NB! Det blir ikke nok penger til Kallurdalstunnelen.
Folkemøtene
Hvis du vil vite mer og si hva du mener:
Folkemøte ved Lensvik skole tirsdag 4. februar kl. 19-21.
Folkemøte ved Orkland rådhus onsdag 5. februar kl. 19-21.