
Trondheimsfjorden Interkommunale Havn vil bygge ut havna rett utenfor Gammelosen (området på bildet). Orkla Shipping & Trading fraråder av hensyn til boligområdene på Orkanger og friområdet: * Støy om natta. * Mer tungtrafikk. * En vegg av containere mot fjorden.
Dette var budskapet da daglig leder Atle Olav Larsen i Orkla Shipping & Trading møtte ledelsen i Orkdal kommune tirsdag. Selskapet drifter containerterminalen på Grønøra for Trondheimsfjorden Interkommunale Havn. Larsen mener det er galt å utvide havna mot Orkanger: - Havnene trekkes unna boligsentra og friområder for å unngå konflikter. Vi kan bygge ut havna uten å nærme oss tettbebyggelsen. Det finnes andre løsninger, sier Larsen. Orkdal kommune er medeier i det interkommunale havneselskapet. Kommunen har startet behandlingen av en søknad fra havna om å bygge ut et område på 300 x 50 meter i sjøen rett utenfor renseanlegget ved Gammelosen. Naturvernforbundet har allerede reagert. Orkla Shipping & Trading ber nå om at planen ikke blir gjennomført, blant annet fordi: * Støy om natta: Det vil bli drift 24 timer i døgnet, og støy om natta fra et område som ligger tett inntil bebyggelsen. * Sperrer sikt mot fjorden: Containere stables i høyder på 12 meter. Det vil stenge for sikten mot fjorden og se ut som en vegg fra Nerøra og friområdet Gammelosen. * Mer trafikk: Tungtrafikken på Havneveien vil øke kraftig. Orkla Shipping & Trading foreslår i stedet: * Fyll opp inne i havneområdet for å få mer plass - langt unna boligområder. * Styr tungtrafikken vekk fra Havneveien og over til E39 på Bårdshaug. * Ett unntak: Interntransporten mellom Grønøra og Elkem Thamshavn må fortsatt få gå direkte. Det dreier seg bare om 15-20 biler per dag. Daglig leder Atle Olav Larsen om Havneveien: - Vi sparer tid og penger på å kjøre Havneveien, men de fem minuttene ekstra ved å kjøre om Bårdshaug kan vi leve med. Havna kommer til å vokse, og før eller siden blir trafikken på Havneveien så stor at det kommer krav om stenging. Vi må finne løsninger før det oppstår konflikter.
Larsen mener skilting mot tungtrafikk ved avkjørsel fra E39 ved Thamshvan og ved Strandheim terrasse kan være nok - eventuelt i kombinasjon med opphøyde gangfelt. Da kan transporten mellom havna og Elkem bli eneste tungtrafikk på Havneveien.
Havneselskapet søker om å bygge ut området innenfor den stiplede linja på tegninga under. Det strekker seg inn mot brua ved Gammelosen: 
Publisert 08.01.2013 |