
Orkdal kommune har forsøkt å få Statens vegvesen til å utbedre det farlige fortauet på Grønørbrua (Vigorbrua) siden 2009. Nå har det i stedet kommet et nyttt fortau der ingen går eller sykler (bildet over).
Fortauet myndighetene har investert i, strekker seg fra området ved rundkjøringa ved Hamos og fram til Hamos-porten. Hvem er det bygd for?
Selv om folk skulle begynne å bære hageavfallet sitt, vil de trolig velge gang- og sykkelvegen på motsatt side.
Råbygda Vel og Orkanger Vel har etterlyst blant annet asfaltering av fortauet på Grønørbrua for å gjøre det tryggere å sykle mellom Råbygda og Orkanger. Dette er ikke prioritert. Etter 127 dager og en purring svarte Orkdal kommune på henvendelsen denne uka: Strekningen fra rundkjøringa ved Hamos og over brua i retning Råbygda er ansvaret til Statens vegvesen. På deler av denne strekningen er det nå altså bygd et fortau også på Hamos-sida av vegen. Der er det lite sannsynlig at noen vil finne på å gå eller sykle. Derimot må alle inn på fortauet over brua på motsatt side. Fortauet er smalt. Dekket er delvis ødelagt, med fare for punktering ellen velt. Høydeforskjellen er stor, slik at det er lett å bikke ut i vegbanen når syklister (mange barn) møtes. Og en høy fortauskant på Orkanger-sida av brua gjør at du må gå av sykkelen for å komme inn på gang-og sykkelvegen igjen hvis du har valgt å sykle i selve vegbanen over brua. Vegen er ofre tryggere enn fortauet. 
Typisk situasjon på brua. Jenta til høyre må balansere på fortauskanten foran en møtende bil. 
Den innerste halvdelen av fortauet består av betong som går i oppløsning. Jernbeslag stikker opp av dekket. 
Høy fortauskant som hindrer syklister i å svinge inn på gang- og sykkelvegen etter å ha syklet på brua i stedet for fortauet. På Gjølmesida er fortauskanten fjernet. Orkdal kommune har sendt brevet fra velforeningene til Statens vegvesen med anmodning om tiltak.
Publisert 07.10.2012 |