Besøkstall

107 630 denne måneden

13 586 562 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Barnevern i Orkdal: Brukerne mer fornøyd enn ansatte

kulde2_1.jpg

Orkdal kommune har laget årsmelding for 2011. Der kan du lese blant annet om hva ansatte og brukere/kunder mener om kommunen. Kanskje litt overraskende: Brukerne av barnevernet er mye mer fornøyd enn de ansatte.

Her er noen farde fakta om Orkdal. i 2011:

Ansattes tilfredshet:
Barnehage best. Der oppgir medarbeiderne en score på 4,7 av 6 mulige poeng.
Barnevern dårligst – 3,7 poeng.

Sykefravær:
Fallende fravær; 7,5 prosent.

Barnehagene har høyt fravær selv om de ansatte trives. Høyest ligger Orkdal helsetun med 12 prosent sykefravær.
Rådmannens stab og plan og forvaltning lavest.

Brukerundersøkelser:
Barnehage kommer høyt. De får 5,1 av 6 mulige poeng. Foreldre er altså veldig godt fornøyd.

Orkdal helsetun kommer mye dårligere ut:
Beboere gir 3,4 av 6 poeng.
Pårørende gir 3,3 poeng.

Hjemmetjenesten får en score på 3,4 poeng av brukerne.

De som er i kontakt med barnevernet er imidlertig godt fornøyd. Score: 5,0 poeng. (Men de ansatte lander på bare 3,7 - se over).

Aller mest tilfredse er brukerne av helsestasjonen: 5,6 poeng.

Kultur:
Biblioteket er ikke stort dårligere med 5,2 poeng. Men utlånet gikk ned - fra 3,4 til 3,1 utlån per innbygger.

Snittbesøket på kinoen var 61 som året før. Men tilbudet via Riksteatret økte kraftig.

Arbeidet med flyktninger kartlegges også. Her er det utfordringer med bosetting. Andel bosatt i forhold til mottaksplan: 60 prosent. Målet var 98 prosent.

 

Publisert 25.02.2012


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Anonym 27.02.2012 13:30
Hans, jeg synes det var godt du fremheva dette poenget! Det viser at barnevernet her gjør mye bra! Samtidig sender det vel også ut signaler om at arbeidspresset kanskje er for stort.

Snapp 26.02.2012 11:16
Jeg har hatt ansvaret for et barnehjemsbarn i 13 mnd nå, med lovnader om tilsynsperson av barnevernet i hele den perioden. Det har jeg enda ikke fått, og det føles ikke bra i det hele tatt

Anonym 25.02.2012 23:04
Når man tenker over det er det vel kanskje ikke så overraskende at de ansatte i barnevernet er mindre fornøyd enn brukerene? Det kan like gjerne være et signal om alt for stor arbeidsmengde, om for stort press og for lite ressurser. Men at de som jobber her strekker seg langt, yter alt de klarer, kanskje jobber og gjør mye ut over det de egentlig skal, for å gjøre det beste for sine brukere. At de presser seg til det ytterste for å gjøre en god jobb, at de virkelig står på og viser engasjement, omsorg og handling. Det er mulig de jobber på akkord av seg selv og sin stillingsinnstruks, og at dette er det som gjør at brukerne sitter igjen med et godt inntrykk av at barnevernet og menneskene som er ansatt der gjør en fantastisk jobb. Dette er bare tanker jeg gjør meg, jeg har ikke innsikt i de ansatte i barnevernet sin hverdag. Men jeg har møtt mange av de flotte menneskene som jobber der gjennom min jobb, og må si at jeg er mektig imponert!

Hans K 26.02.2012 19:29
Brukte dette poenget fordi det illustrerer myten om at barnevernet oppleves som farlig og mektig. De fleste brukerne er altså godt fornøyd, mens ansatte opplever jobben som krevende.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse