
OTI-eierne tvinger trolig kommunen i kne: Selskapet bygger ikke ut varehuset dersom Orkdal kommune står fast på kravet om parkeringshus. Nå foreslår rådmannen å droppe kravet. Men på Rømme Øvre og i handlegata må alle bygge p-hus eller p-kjeller. OTIs omkamp om p-hus kommer til politisk behandling onsdag - en ny prøvesak for sentrum og Orkdal 2040.
OTI-kravet setter kommunens sentrumspolitikk i et interessant perspektiv: * Rømme Øvre (Sæther/Rømme) skal være framtidas bykjerne. Her er det krav om p-hus eller p-kjeller for å utnytte arealene. Ingen har hittil sett det lønnsomt å bygge. Kommunen vil derfor tillate mer bolig enn forretning. Rådmannen forklarer problemet i ”indrefileten” bla. med at OTI og Amfi skal bygge ut i stor skala.
Samtidig: * OTI presser Orkdal kommune. Eierne (Storebrand) vil ikke bygge ut hvis kommunen står fast på krav om p-hus. Dette kravet er vedtatt politisk. Nå foreslår rådmannen at politikerne snur. Begrunnelse: Ellers bygger ikke OTI ut. Det må de få gjøre.
Av en eller annen grunn sørget Orkdal 2040 for å gi OTI og Amfi fordeler framfor det planlagte sentrum. I ”sentrum” er det krav om dyre parkeringsløsninger - et betydelig økonomisk handikap.
Ved OTI og Amfi KAN det kreves p-hus eller p-kjeller. Det gjorde politikerene etter litt fram og tilbake.
OTI-sentret er i dag ca 12 000 kvm. OTI skal først bygge ut 10 000 kvm. OTI har en plan om å bygge ut ytterligere 8 000 kvm i et trinn 2.
Første byggetrinn tilsvarer ca 100 små nisjebutikker.
Det er antydet en pris på ca 200 millioner kroner. Nå har OTI-eierne kranglet med Orkdal kommune i flere måneder fordi sentret ikke vil betale for gang- og sykkelveg til ca 5 millioner kroner. Dette er en såkalt rekkefølgebestemmelse som Orkdal kommune har vedtatt at utbygger skal bære.
Det er også vedtatt at en del av de nye p-plassene skal være i p-hus (knapt 100 stykker, pris 20-25 millioner).
OTI-sentret har nå gitt Orkdal kommune et ultimatum i tre alternativer: 1. Hvis kommunen opprettholder kravet om betaling av både p-hus og gang- og sykkelveg blir det ingen utbygging.
2. Kommunen kan gi en mindre utsettelse for p-hus og spleise på gang- og sykkelvegen (halvparten av 5 millioner).
3. Kommunen kan godta at p-hus blir utsatt til et eventuelt byggetrinn 2. Da betaler OTI for selve gang- og sykkelvegen (men de vil ikke betale grunnerverv).
Ingen vet om det kommer noe byggetrinn 2. Orkdal kommune har ikke avsatt penger til å dekke trafikksikkerhetstiltak som en følge av utbygginga. Beløpet (til trafikksikkerhet) er beskjedent for kommunen og lommerusk for Storebrand. Rådmannen foreslår alternativ 3 – under tvil. Dette er det alternativet OTI ønsker.
Rådmannen går langt på veg god for at OTI mener alvor med ultimatumet, trass i at konkurrenten Amfi skal bygge ut ca 10 000 kvm. Ved Amfi må det bygges parkering under bakken pga plassmangel.
OTI-eierne har tidligere skrevet at trafikksikring langs Tverradkomsten er Orkdal kommunes ansvar. Argument: Mange av brukerne er barn som skal til Orklahallen. Frivillig aktivitet i Orklahallen og Idrettsparken bidrar samtidig til betydelige inntekter for OTI/Storebrand.
Saken har stor prinsipiell og praktisk betydning:
Politikerne må velge om de nå skal prioritere "sentrum" (Rømme Øvre/handlegata) eller kjøpesentrene. Det kan avgjøre videre sentrumsutvikling - om det blir bygd på Rømme Øvre.
Arbeidepartiet ønsker å bremse utbygginga av kjøpesentrene inntil det skjer utvikling i sentrum. Nå kan bremsene settes på ganske enkelt ved å fastholde kravet om et mindre p-hus på OTI.
Orkdalslista, Senterpartiet og resten av flertallet har ikke ønsket å bremse sentrene, men har ønsket likebehandling med sentrum. Partiene peker også på at planene ved kjøpesentrene gjør det tyngre å bygeg ut "indrefileten".
Onsdag skal de velge: * Å stå fast på tidligere vedtak, og "risikere" at OTI ikke bygger ut 10 000 kvm. Eller gi ytterligere frislipp ved OTI og påføre "sentrum" et enda større handikap i forhold til sentrene (ensidig krav om fordyrende p-kjeller). PS: Området rundt Orklahallen vil etter hvert få mindre parkering. Hans Kringstad
Publisert 09.02.2012 |