Besøkstall

62 398 denne måneden

13 564 347 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Bilbyen Orkdal "sentrum": En reise i en grønn kommune

sentrum6.jpg

Orkdal kommune skal ikke bare bli en kandidat til Statens Bymiljøpris. Orkdal har også som erklært mål å være en foregangskommune innen miljø. Folk skal helst parkere bilen, og sykle og gå i et kompakt sentrum med korte avstander. Motto: Folkehelse og minimale utslipp.
Og virkeligheten?
Den ser du på dette og de neste bildene.

Den grønne foregangskommunen Orkdal er i realiteten bilbyen foran noen. Det verste er likevel ikke dagens miljøfiendtlige virkelighet, men det faktum at de som bestemmer ikke har kommet med et eneste forslag for å gjøre bilbyen grønn. Bildet under viser  det geografiske "sentrum" midt på dagen sist lørdag.

sentrum8.jpg

Orkdal 2040 skal gi Orkdal et kompakt sentrum med møteplasser. Planen skal starte skapelsesprosessen for et klimavennlig lokalsamfunn. Fortidens feil skal rettes opp. Men så langt har det stikk motsatte skjedd. Fire eksempler:
* Senterpartiet utvatnet rådmannens forslag om å bygge boliger sentralt og ved kollektivknutepunkt.
* Ordføreren fikk flertall for å utvide sentrumssonen ved Bårdshaug, i stedet for å samle funksjoner i en bykjerne.
* Det politiske flertallet nekter å utrede mulige fordeler ved å bygge kulturhus i handlegata.
*Leder Arne Grønset i Orkdal Venstre og Sp-leder Oddbjørn Bang vil trosse faglige advarsler og miljøhensyn og bygge bru for biltrafikk fra OTI /Sponplaten til Bårdshaug Vest. (Mer tekst under bildet fra "sentrum"):

sentrum3.jpg

En skjebnens ironi skjuler seg bak Orkdal 2040. Daværende rådmann Nils Kvernmo og fylkesmann Kåre Gjønnes tok initiativ til prosjektet. Kåre Gjønnes er den som framfor noen ødela sentrum i Orkdal. Som ordfører presset Gjønnes gjennom etablering av varehus der OTI ligger i dag. Da sto lokale investorer klare til å bygge kjøpesenter på Sæther-eiendommen. Takket være Gjønnes er Sæther-jordet landbruksland 30 år etter mens kjøpesentrene vokser seg feitere utenfor det naturlige sentrum.
Mer tekst følger under bildet av OTI-kunder på vei tilbake mot "sentrum".

sentrum5.jpg

Noen spør seg kanskje om Kåre Gjønnes ville ha slåss for varehus på industriområdet i stedet for på Sæther-eiendommen om han hadde vært fra Orkanger. Gjønnes bor på Gjønnesen, ikke langt fra Gangåsvatnet. Slikt blir selvsagt bare spekulasjoner. Men historien viser dessverre at politikere som ikke bor på Orkanger heller ikke brenner for sentrumsutvikling. Mer tekst følger under bildet fra restaurant- og handlegata:

sentrumen3.jpg

Byer og tettsteder i hele Norge arbeider målbevisst for å gjøre seg attraktive ved å skape pulserende bykjerner. Nordmenn har nok mat. Nå er kunst, kultur, opplevelser og sosiale møteplasser det som gjør en forskjell.
Det foreligger massiv kunnskap om hva som virker. Selv der klimaet er mer vennlig enn vårt, vet man følgende: Smertegrensen for hva som inviterer til gange, ligger på 350-400 meter.
I foregangskommunen Orkdal slår derimot en kulturleder fast at rådhuset ligger innenfor "komfortabel gåavstand" fra andre samfunnsfunksjoner. Til slutt et bilde av den ene vinneren i den grønne kommunen. Vakkert?

sentrum2.jpg

Tekst:
Hans Kringstad


 

Publisert 01.11.2010


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Beklager et lite Freudiansk glipp! 02.11.2010 18:41
Prakeringsplass skrev jeg, det skulle stått parkeringsplass. Men når det gjelder parkeringsplassen rundt AMFI, så synes jeg faktisk alt blir bare PRAKK!!! ErikP

terje 02.11.2010 17:42
Dette er den grelle sannheten om vårt fatale og spredte sentrum. Avstanden fra Amfi til nederst i Orkdalsveien, med en avstikker til Oti, må være det lengste og mest uoversiktelige "sentrumet"i Norge. Da blir det tragikomisk at de fleste partier unntatt AP fortsetter sentrumsspredningen. Hvor er gangavstanden som brukes som mal alle andre steder de bygger sentrum ? På Orkanger må man kjøre bil til det meste. Dette vil ingen ende ta.

Bare lurer 02.11.2010 17:21
Har det vært vurdert eller endog sjekket ut om det går an å grave så dypt at man kan legge hele parkeringa underjords i stedet? Så kunne halve arealet vært brukt til neste utbyggingstrinn (som garantert kommer) og resten til noe grønt og noe vennlig for levende vesener av den typen som ikke går på bensin.

Hans K 02.11.2010 17:43
Ja. Utbygging skal som hovedregel skje under bakken eller i parkeringshus, ifølge Orkdal 2040-planen. Men Orkdal kommune prøvde øyeblikkelig å snike seg unna ved de planlagte omsorgsboligene på Bårdshaug. P-kjeller er nemlig dyrt. Blir spennende å se om politikerne tør stå på prinsippet, eller om de bøyer av fordi det ellers ikke blir bygd noe som helst...

Det siste bildet! 01.11.2010 22:57
Viser dalførets absolutt kostbareste kvadratmetre! På prakeringsplassen til Domus, nåværende AMFI, har snart alle orkdalinger opplevd å få bilen sin ødelagt ved småkollisjoner, bulker, innklemte bildører, knuste lykteglass med mye, mye mer, på distriktets absolutt mest kaotiske parkeringsplass! Denne plassen er så feilplassert, hele varehuset er så feilplassert, med et hus som ligger nesten midt på tomta, uten separat adkomnst for vareleveranser, slik at digre trailere kjører inn i parkeringskaoset og skaper enda mer kaos og forstoppelser, og helt forferdelig ble det når både Postverket og Polet flyttet inn på et allerede sprengt område. Dette er den perfekte illustrasjon på den kolossoale beslutningsvegringen som rår i Orkdal kommune, og en illustrasjon på den gordiske knute samfunnsplanlegging er i Orkdal. For her går det IDEOLOGI i saken, arbeiderpartiet har tradisjonelt støttet Orkla Samvirkelag No Matter What, og de borgerlige har lagt snubletråder, som OTI og Rema m.fl. koste hva det koste ville. Fri og bevare oss for partipolitikere! Erik Prestmo.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse